Jean-Pierre Jeunet Palmera d'Honor de la 36ª edició de Mostra de València-Cinema del Mediterrani

 


La 36a edició de Mostra de València-Cinema del Mediterrani, que se celebra del 15 al 24 d'octubre als cinemes Babel i La Filmoteca, entregarà la seua Palmera d'Honor 2021 al guionista, productor i director francés Jean-Pierre Jeunet que rebrà aquest guardó en el marc de la gala de clausura del festival, el pròxim 22 d'octubre. D'aquesta manera, el festival reconeix el seu singular i personalíssima trajectòria.

La presència de Jeunet en el festival anirà acompanyada d'un cicle de projeccions de les seues pel·lícules i d'una masterclass que tindrà lloc el dijous 21 d'octubre, a les 18h, en la Filmoteca de València. Es tracta d'un cineasta que ha aconseguit crear un univers estètic propi i ha aconseguit atraure l'atenció del públic utilitzant el còmic com a emblema poètic i amb un gran sentit de l'espectacle, Jeunet és un director nominat a l'Óscar, guanyador del BAFTA, del Goya, de 4 premis César i seguit per milions de persones, que van quedar captivades per la seua pel·lícula “Amélie”, convertida ja en tot un film de culte.

La “marca” Jeunet es va instal·lar amb veu pròpia en l'imaginari cinematogràfic arran del gran impacte provocat pel seu debut en el terreny del llargmetratge. “Delicatessen” (1991), una heterodoxa paràbola sobre una societat en estat de descomposició, li va valdre al director gal i al seu llavors estret col·laborador, Marc Caro, l'ampli reconeixement de la indústria i de la crítica internacional.

Educat en el Lycée Henri-Poincaré, Jeunet va combinar els seus treballs en el món de la publicitat i el videoclip (“Zoolook”, de Jean Michel Jarre) amb el desenvolupament d'una prestigiosa carrera com cortometrajista al costat de Car, el punt àlgid del qual va arribar amb “Foutaises” (1989), que també es podrà veure en el cicle que es projectarà en la Filmoteca.

El seu particular estil, influït per cineastes amb una personalitat estètica intransferible com Terry Gilliam, Sergio Leone o David Lynch, es va consolidar de manera definitiva en la seua següent pel·lícula, “La ciutat dels xiquets perduts” (1995), en la qual un científic es dedica a segrestar xiquets amb la intenció de robar-los els seus somnis. L'èxit del film li va donar l'oportunitat de saltar a Hollywood per a rodar “Àlien: Resurrecció” (1997), amb Winona Ryder i Sigourney Weaver.

El seu segell personal seguiria present en treballs posteriors com “Micmacs” (2009), on un home s'alia amb artistes de carrer per a organitzar una venjança contra les empreses d'armament. I també en “L'extraordinari viatge de T.S. Spivet” (2013), road-movie sobre un xiquet de deu anys que abandona en secret el ranxo de la seua família en Montana i viatja per tot el país en un tren de càrrega per a rebre un premi en l'Institut Smithsonian.

Va ser al seu retorn dels Estats Units quan va reprendre el guió del qual fins hui ha sigut el seu major èxit: “Amélie” (2001). Una comèdia romàntica on la protagonista (Audrey Tautou) està obstinada a aconseguir que les persones del seu voltant se senten feliços. El seu to de conte amable no exempt de negror, la colorista fotografia de Bruno Delbonnel, la contagiosa música de Yann Tiersen i la dolçor interpretativa de Tautou van captivar a públic i indústria, la qual cosa es va traduir en huit milions d'entrades venudes només a França i nombrosos reconeixements nacionals i internacionals, incloent cinc nominacions als Oscar. El film, que compleix vint anys en 2021, va protagonitzar una de les sessions especials del passat Festival de Cannes.


Font: https://lamostradevalencia.com/ca/noticies/

Comentaris