Claus i futur de la ficció en l'era de les plataformes: la visió de tres grans CEO


Durant l'última dècada, la televisió ha experimentat un canvi de 180é. Lluny queden aquells grans formats i mítiques sèries que congregaven a més de cinc o sis milions d'espectadors enfront del televisor. 

L'auge de les plataformes de pagament, els serveis de 'streaming' i la televisió a la carta ha fet que el model de consum canvie radicalment, un nou escenari sobre el qual tres de les CEO més importants de la indústria nacional han reflexionat en l'última edició de Iberseries Platí Indústria: Pilar Blasco, de Banijay Ibèria, Laura Fernández, de The Mediapro Studio, i Nathalie García, de Fremantle España.

Des de la seua experiència com a líders de tres de les productores més importants a nivell internacional, aquestes tres personalitats del sector han aportat les seues perspectives sobre els canvis que està experimentant la indústria: el pas del local al global, la importància de les coproduccions, l'aposta per la figura del 'showrunner' i les sinergies entre les diferents finestres d'exhibició com a clau per a la rendibilitat dels productes.

"La transformació és la paraula clau ara mateix del nostre sector. És molt ràpida i no ens queda una altra cosa que adaptar-nos, que d'altra banda és la gran virtut que té el sector, aqueixa capacitat de cintura d'adaptar-nos ràpidament als canvis", comença valorant Blasco, qui té clar que la seua companyia s'enfronta a això "des de l'inici, que és la creació". Per a això, cal tindre molt clar quin és el client, i a partir d'ací desenvolupar idees pensant en ell: "No és igual crear per a una cadena en obert que per a una plataforma. En les cadenes generals es busca l'esdeveniment en directe, la conversa social. La plataforma, en canvi, et permet anar per altres 'targets', un grup molt més dirigit, experimentar una mica més en forma i continguts. Cal saber adaptar-se a les diferents finestres".

En el mateix sentit es pronuncia també Fernández: "En l'agenda no hem deixat de tindre a la televisió en obert, alguna cosa que és molt important per a nosaltres perquè produïm molta televisió en directe diàriament ('Arruixant', 'L'intermedi'), però caminem cap a un ecosistema en el qual tot conviurà. Ara tot està canviant de manera permanent, però estic convençuda que la convivència entre cadenes i plataformes serà el final d'aquest nou escenari", reflexiona.

Aquesta convivència de models a la qual fa referència Laura té en Atresmedia un gran exemple. El grup de comunicació produeix sèries per a si mateixos, tant per a la seua emissió en obert com per a la seua plataforma de pagament Atresplayer Premium, però també ho fa per a tercers, a més de tindre acords d'exhibició dels seus productes amb altres plataformes, com pot ser el cas de Netflix. Amb aquesta versatilitat, el grup maximitza la rendibilitat de les seues propostes, com ratifica la CEO de Banijay parlant de les seues sèries: "La coproducció és el futur, és un model molt interessant perquè permet que a una cadena en obert, per exemple, li resulte rendible una ficció que en pantalla no funcione del tot bé en compartir les despeses amb una altra plataforma. És un model que portem molt a cap perquè les opcions són il·limitades".

Reduir riscos, sobretot econòmics, és, per tant, una dels avantatges de les coproduccions, amb diversos actors repartint-se la inversió necessària per a alçar el producte: "Dins de les coproduccions existeixen moltíssimes opcions, tantes com sèries o programes hi ha. Nosaltres tenim coproduccions amb altres productores a Llatinoamèrica, però també amb plataformes en altres territoris que han arribat a ficar-se en la producció de segones temporades que inicialment estaven lligades a altres productores. Les possibilitats són enormes, també dins d'Europa, on hi ha altres reptes per temes de territorialitat o idioma. Les experiències han sigut molt diferents en aquests anys, però molt enriquidores", comparteix novament la CEO de The Mediapro Studio. Un altre dels aspectes que les tres ponents coincideixen a apuntar com a clau per a l'esdevenir de la ficció és, sense cap dubte, la capacitat d'exportar grans històries que tenen la seua ancora a Espanya: "El local sempre serà global. Si toquem els grans temes que ens afecten, les sèries viatgen, tant parlant de drames com de comèdies", posa de manifest Pilar, qui no obstant això reconeix que les comèdies "viatgen" pitjor pel món, donat els diferents tipus d'humor de cada país.

A més, "a Espanya tenim un avantatge enorme que és la nostra audiència, perquè demanda una gran quantitat de gèneres. En Banijay hem realitzat una anàlisi dels mercats europeus, i en l'únic en el qual hi havia diversitat de gèneres en el top era en el terreny espanyol. En tots els països triomfava el 'crime', mentre que ací es donaven coses tan diferents com la comèdia, el drama d'època o el 'noir", subratlla Blasco, una riquesa que obri una infinitat de possibilitats d'exportació, capaç de trobar lloc en múltiples mercats.

Font: Un article de Nayin Costas en El confidencial que reproduïm pel seu interés. https://www.elconfidencial.com/television/series-tv/2021-10-12/modelo-series-futuro-productoras-plataformas_3301682/ 

Comentaris