DACHRA, la bruixa de Blair nord africana



Les nostres dues sectes favorites, els estudiants de cinema i els creients del xamanisme, tenen que arreglar les seues diferències culturals en aquesta producció tunisiana dirigida per Abdelhamid Bouchnak i que forma part de la secció "Espectres àrabs" dins la 36a edició de la Mostra de València - Cinema del Mediterrani que aquests dies està celebrant-se a la ciutat del Túria.

Tant Los Angeles Times com la revista Variety han al·ludit al cas d'inspiració (per no dir remake) de la producció estatunidenca La Bruixa de Blair (1999), però que almenys compleix amb les pautes bàsiques tensió-esglai de la filmografia distant molt d'una novetat. El primer debut tunisià al cinema de terror ha volgut rellevar l'essència dues mil amb les seues creences populars; anunciant reiterades vegades tant a principi com final del film el famós “basat en fets reals”, el qual hem caigut en el parany i exposem a continuació sense spoilers:

Es tracta de denunciar el costum d'involucrar a xiquets en la bruixeria nord africana, aprofitant els casos d'orfandat. En una entrevista per a la BBC el pastor Israel Ubi va afirmar l'existència de “esperits i dimonis marins” mentre l'opinió popular expressa que viure d'aquesta mena de creences és resultat de la falta de benestar social estigmatitzant al xiquet-bruixot com a blanc fàcil per a responsabilitzar de la pobresa general o desgràcia personal.

Fenomen social dau des de la dècada dels noranta que recau en la discapacitat, mal comportament o casos d'epilèpsia infantils arribant al punt de crear una legislativa en la Llei de Drets dels Xiquets (2003) per la tortura físic-emocional i tracte denigrant i inhumà als quals eren sotmesos, havent de reconéixer l'ONU el rol de “empresari sobrenatural” que difon i legitima la por amb finalitat econòmica o abús.

Un altre element és la indústria cinematogràfica, l'auge del Nollywood, que presenta 2500 pel·lícules anuals que la converteix en la segona productora mundial després de Bollywood; compta amb la categoria “al·leluia” que promou forts missatges religiosos (vegeu Fi dels Malvats (1999)). El film presenta un drama familiar on descobreixen que la mare pertany a un aquelarre caníbal estant produït per l'església Liberty Gospel.

“Potser no és suficient que occident demonitze les nostres tradicions perquè ho fem nosaltres mateixos” o “Si entres a qualsevol videoclub a Àfrica i selecciones 50 títols a l'atzar el 80% són de bruixeria juju” són alguns dels comentaris d'aquesta tipologia de pel·lícules que es poden trobar en els fòrums.

Igualment recomanem veure la pel·lícula, la qual, el seu últim passe serà el dijous 21 a les 20 hores a la Sala 4 als Cinemes Babel, segur que les seues crítiques són millor que les de la pàgina FilmAffinity.

Enllaç per a comentaris esmentats:
https://variety.com/2021/film/reviews/dachra-review-1235013151/
https://www.latimes.com/entertainment-arts/movies/story/2021-07-08/review-dachra-horror-tunisia

Entrevista BBC:
https://www.bbc.com/mundo/noticias-internacional-44906168

Comentaris en FilmAffinity: 
https://www.filmaffinity.com/es/film225332.html
 

Comentaris