Desconnectats de la televisió convencional? Twitch i YouTube imposen noves formes de consumir la informació

 


El 70% dels espectadors de Twitch tenen entre 16 i 34 anys. Els usuaris d'aquesta xarxa no sols miren contingut, ho creen. Aquestes dades, difosos per la plataforma, són la punta de l'iceberg de les noves maneres de comunicar-se i d'estar informat en detriment de la televisió convencional.  Per què han canviat els models de consum? 

Segons la professora col·laboradora dels Estudis de Comunicació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), Elena Neira, la raó de ser «està en el fet que l'audiència s'ha fragmentat moltíssim, alhora que, per la seua pròpia naturalesa, és més còmode informar-se a través de plataformes com Twitch o YouTube, perquè són més flexibles que el consum lineal de televisió».

El youtuber Pol Manzanares opina que «el principal èxit de les plataformes de YouTube i Twitch és que cadascun pot triar el contingut que vol veure. És a dir, hi ha youtubers i streamers amb tota mena de contingut, des de FIFA, fins a gent muntant maquetes o pintant. En canvi, la televisió convencional no ofereix aqueixa possibilitat, literalment consumeixes el contingut que s'emet durant cada programació i no et dona la possibilitat de satisfer els teus gustos».

Així mateix, el tiktokker Javier Guijas reconeix que «mire molt poc la televisió perquè preferisc informar-me a través de les xarxes socials i les plataformes, ja que són més pròximes i la gent pot expressar la seua opinió o també fer preguntes a qui puja un vídeo o comparteix un contingut».

Una altra de les raons que apunta Neira és que «en el cas dels youtubers existeix una qüestió d'influència, especialment entre el públic jove». Sense anar més lluny, el canal oficial del Rubius supera els 40 milions de subscriptors, mentre que Ibai Llanos està per damunt dels 8 milions. Per això, sobre fins a quin punt les noves generacions empatitzen més amb els youtubers i no tant amb el prestigi dels presentadors de tota la vida, l'especialista respon que «és una qüestió d'influència i llenguatge». «En un telenotícies, la comunicació és habitualment unidireccional, per la qual cosa l'espectador ha d'adaptar-se al discurs, mentre que quan es connecta a YouTube o Twitch veu, a l'altre costat de la pantalla, a persones capaces de modular el llenguatge i el missatge, per a alinear-lo amb la manera d'entendre la vida i de comunicar-se de la seua audiència».

Sobre aquesta qüestió, els youtubers reconeixen que un dels punts a favor de les plataformes de streaming és la comunicació bidireccional, és a dir, «el contacte quasi directe i instantani amb l'audiència». «És important i a tothom li agrada, sentir que forma part d'un projecte, ja siga un directe jugant a un videojoc o bé xarrant tranquil·lament amb l'audiència. En la gran majoria de casos, els seguidors d'una persona que retransmet en Twitch o crea vídeos en YouTube, són persones que segueixen de prop al creador o creadora, i s'interessen pels seus gustos, aficions o fins i tot pel seu dia a dia. Considere que posar opinions en comú també és un punt fort, ja que es pot debatre de temes molt diversos».

També «cada vegada l'audiència se sent més a gust, o li agrada participar més en diferents temes. Hi ha moltes maneres de fer participar en la teua audiència, des d'enquestes, prediccions, fins a sortejos o fins i tot hi ha jocs que permeten jugar amb el teu xat, per exemple un joc de carreres de bales, on tothom pot unir-se i competir entre ells en directe».

Un altre factor és el temps de contacte, és a dir, «abans, el telenotícies, a l'hora de menjar o sopar, era la nostra finestra en l'actualitat, ara una persona rep impactes informatius des que s'alça fins que es fica al llit, i el telenotícies és un més. A través del mòbil ens hem col·locat en l'epicentre d'un bombardeig informatiu, mitjançant diferents canals, i cadascun de nosaltres construeix els seus prescriptors en funció de moltes fonts, de les persones que seguim en Instagram, YouTube, Tik tok, Twitch, etc.», afirma la professora col·laboradora dels Estudis de Comunicació de la Universitat Oberta de Catalunya.

Quant a si Twitch és la televisió de la nova generació, Pol Manzanares afirma que «sí, perquè és el que consumeix més la gent. De fet, ja no és íntegrament una plataforma orientada al públic jove, sinó que cada vegada és més la gent de diferents rangs d'edats que entren a explorar. Sobre les noves generacions, podria dir que la majoria crec que només consumeixen Twitch». Però també opina que «no, perquè hi ha contingut que s'emet en la televisió que ‘de moment’ no s'emet en Twitch. M'agradaria remarcar aqueixes cometes, perquè en Twitch cada vegada s'emeten o programen noves coses, és a dir, abans era molt poc probable veure un partit a través de Twitch. Actualment, això ja està succeint».

Així, a la pregunta si aquests canvis en les disciplines de comunicació i consum són una moda passatgera o un canvi de rumb, Guijas afirma que «Twitch serà una de les plataformes més utilitzades i moltes cadenes de televisió i ràdios ja tenen el seu propi canal, i les que encara no, hauran d'actualitzar-se com també fem els creadors de contingut», mentre que el youtuber Pol Manzanares assegura que «estem davant d'un canvi de rumb, encara que és cert que per a algunes persones és o serà una moda passatgera. Però des del meu punt de vista, està evolucionant cap a un futur molt ampli, en Twitch tenen cabuda cada vegada més activitats o programes».

Font:https://www.diaridetarragona.com/cultura-vida/Desconectados-de-la-television-convencional-20220224-0120.html

Comentaris